Panzerkampfwagen I

(1934 - 1941)

Panzerkampfwagen I е първият сериен танк на раждаща се бронирана сила на Вермахта, създаден основно като учебен модел, с който да се натрупа достатъчно опит за разработка на бъдещите бойни танкове. Не предвиден за влизане активно в бойни действия, той все пак се оказва принуден да води сражения въпреки слабото си въоръжение и тънката си броня.

Включва се във войната, бойното му кръщение е в Полша (1939). Скоро обаче оръжията му се оказват неконкурентноспособни на танковете на Полша, Франция, а по-късно и Русия. Затова той бива модифициран няколко пъти. Върху неговото шаси се прикрепят гаубици, пртивотанкови, дори противъдушни оръдия. Шасито му обаче често не издържа на тежките оръдия и скоро танкът излиза от призводство. В края на 1941 е прекратено производството му, танкът е премахнат от бойното поле и е преместен на друг фронт - партизанския. За партизанска война той се оказва изключително добре въоръжен. До края на войната се използва основно с тази цел.

Няколко броя от Panzerkampfwagen I заминават за Северна Африка, в подкрепа на Фелдмаршал Ервин Ромел. Няколко дори се включват в боевете при Курск. Тези, които не са пленени или унищожени се завръщат в Германия и биват разпределени по различни села в Полша, Румъния и други огнища на партизанска борба.

Технически данни:

Panzerkampfwagen I Ausf А (SdKfz 141)

Екипаж
2
Мотор
Krupp M305
Тегло
6,4 т.
Макс. скорост
37 км/ч
Дължина
4,02 м.
Макс. ход
145 км
Ширина
2,06 м.
Радиостанция
FuG 2
Височина
1,72 м.
Въоръжение
2 x 7,92mm MG13
Броня
7 - 13 мм.

Panzerkampfwagen I Ausf B (SdKfz 101)

Екипаж
2
Мотор
Maybach NL38TR
Тегло
6,4 т.
Макс. скорост
40 км/ч
Дължина
4,42 м.
Макс. ход
170 км
Ширина
2,06 м.
Радиостанция
FuG 2
Височина
1,72 м.
Въоръжение
2 x 7,92mm MG13
Броня
6 - 13 мм.

Panzerkampfwagen I Ausf F (VK 1801)

Екипаж
2
Мотор
Maybach HL45p
Тегло
23,2 т.
Макс. скорост
25 км/ч
Дължина
4,38 м.
Макс. ход
150 км
Ширина
2,64 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,05 м.
Въоръжение
2 x 7,92mm MG13
Броня
80мм.

 

Arxion © 2007 - 2011