Panzerkampfwagen IV

(1935 - 1945)

Panzerkampfwagen IV отначало е предназначен като танк за подкрепа на пехотата и на основния боен танк Panzer III, но по-късно става основният среден танк на немските бронирани части за цялата война, тъй като се оказва, че Panzer III става твърде слаб срещу новите вражески машини, а подобренията му не му дават особено предимство, защото всеки сантиметър броня и милиметър оръдие го правят все по-бавен и по-бавен. Тук се появява Panzer IV, който да запълни мястото на среден танк, използван активно на бойното поле като машина, която може да разбива бързо и ефективно вражеските бронирани сили.

11 януари 1934 Ханс Гудериан предлага планове за танк, чието тегло да достига до 24 тона и да разполага с голямо оръдие, да достига скорост от 35км/ч. Според плана танкът е трябвало да бъде използван като подкрепа на пехотата, оръдието му трябвало да бъде голямо, за да може да изстрелва силноексплозивни снаряди, които да нанасят по-големи щети на вражеската пехота. Танкът не е бил предназначен за танков бой според плановете.

Концерните Krupp, MAN и Rheinmetall произвеждат портотипи според тези планове. През 1935 портотипите са тествани за първи път. Моделът на Krupp е избран като най-добър и той започва масово производство през 1938, изработвайки общо 35 машини Panzer IV ausf.A От 1937 до 1940 се правят опити за уеднаквяване на частите, нужни за изработването на Panzer III и на Panzer IV. Krupp обаче отказва да използва окачването на Panzer III и производството на танка продължава без да бъдат уеднаквени частите на двете машини.

Бойното кръщение на Panzer IV е във Франция (1940), когато запърви път се среща с вражески танкове. Неговото късо 75mm L/24 оръдие било доста добро срещу френските танкове Renault и Somnua. Скоро обаче танкът срещнал свой равен съперник в лицето на британския танк Matilda, чиято предна броня от 60mm била практически непробиваема за Panzer IV. Въпреки това танкът не бива изменен, защото изпълнява главната си функция - поддържане на пехотата изключително добре. Чак след битките в пустинята, където още повече Panzer IV се включват в танкови сражения германците решават да построят портотип за танков бой. Танкът бързо е въоръжен с оръдието на Panzer III, но портотипът не стига до производство, тъй като 50mm L/60 вече се оказало неспособно да разбие противникова машина от средна далечина 1 км. Построен е и портотип с ново 75mm L/40 оръдие, което увеличавало пробивността на снаряда с 175%, Waffenamt обаче не одобряват оръдието и го съкращават на 75mm KwK L/35,5. В крайна сметка Krupp отказва да направи този портотип за масово производство, защото промените, предлагани от Waffenamt са незначителни.

През юни Panzer IV се среща на бойното поле с руските танкове T-34 и KV, които представляват огромна трудност за немските танкове. Сформирана е комисия, която да изследва проблема и да намери решение. Решението идва в края на 1941, като то е на Panzer IV да се монтира оръдието на Rheinmetall от Pak 40 L/46 (пробиващо от 1 км 80мм броня). През март 1942 започва масовото производство на новия тип, наречен Panzer IV ausf.F. През май са добавени още 30мм предна броня на танка. Производството на Panzer IV ausf.F продължава до 1943, когато оръдията са заменени с нови, 48 калиброви. Производството на танка продължава и след влизането на производство на Panzer V "Panther", защото Panzer IV се показал като танк със същите качества като руския T-34 и изключително надежден, а също така и евтин.

Още по време на войната Германия започва да снабдява с танка всички свои съюзници. Проявявайки се като отлична бойна машина, той остава в производство до края на войната. Дори е използван след втората световна в някои локални конфликти в Йордан (1960) от СССР и Франця.

Шасито на Panzer IV е най-използваното танково шаси във войната за различни типове самоходни оръдия, артилерии, противъздушни оръдия и други машини. На базата на това шаси са направени оръдия като Brummbär, Jagdpanzer IV, StuG IV, Kugelblitz, Ostwind, Wirbelwind, Möbelwagen и други

Тежничеки данни:

Panzerkampfwagen IV Ausf A (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL108TR
Тегло
13 т.
Макс. скорост
31 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 37 L/24

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 20 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf B (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TR
Тегло
16 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 37 L/24

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 30 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf C (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
18 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 37 L/24

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 40 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf E (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
18 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 37 L/24

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 50 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf F (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
22,3 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 50 mm KwK L/42

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 50 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf F2 (Sd.Kfz. 161/1)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
23,6 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 40 L/43

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 50 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf J (Sd.Kfz. 161)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
23,6 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 40 L/48

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 80 мм.

Panzerkampfwagen IV Ausf H (Sd.Kfz. 161/2)

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL120TRM
Тегло
25 т.
Макс. скорост
39 км/ч
Дължина
5,92 м.
Макс. ход
320 км
Ширина
2,88 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
2,68 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 40 L/48

2x MG34 7,92 mm
Броня
10 - 80 мм.

 

 

Arxion © 2007 - 2011