Panzerkampfwagen V

"Panther"

(1943 - 1945)

Panzerkampfwagen V "Panther" е произведен като противовес на руския Т-34, въпреки, че влиза доста късно на бойното поле, неговия дизайн, заедно с този на Т-34-85 се смята за най-добрия дизайн на танк от Втората Световна Война. Този танк е възможно най-добрата комбинация между огнева мощ, дебелина на бронята и скорост. Служи като пример за изработването на множество следвоенни танкове.

До 27 февруари 1944 танкът носи името Panzerkampfwagen V "Panther" или Sd.Kfz. 171. Тогава Хитлер заповядва римското число "V" да бъде премахнато от името на танка и танкът става известен като Panzerkampfwagen "Panther" или по-накратко "Panther".

Танкът е бил замислян като равен противник на руския Т-34. Срещнат на бойното поле през 23 юни 1941, руският Т-34 направил впечатление с комбинацията си между огнева мощ, дебелина на бронята и скорост, той надминавал немските Panzer III и Panzer IV. Тогава Хитлер изпраща екип от специалисти под командването на Ханс Гудериан на източния фронт да решат проблема. Екипът бързо забелязва предимствата на руската машина - специалният наклон на предната броня, отблъскващ снарядите, разширеното окачване, осигуряващо по-голяма маневреност в неблагоприятен терен. След като екипът се завръща в Германия Daimler-Benz и MAN са посочени да направят проект за нов 30-35 тонен танк, който да притежава същите, дори и по-добри качества от Т-34.

Дизайнът на Daimler-Benz бил точно копие на руския Т-34, докато дизайнът на MAN изразявал повече типичното немско мислене - по-висок и широк, с петролен двигател и характерния вече за немските танкове купол с екипаж от трима души. През май 1942 концепцията на MAN е приета, въпреки, че Хитлер повече харесвал тази на Daimler-Benz, по единствената причина, че куполът на танка на Daimler-Benz трябвало да се изработи, докато MAN използвал новият купол вече изработен от Rheinmetall - Borsig.

Първият портотип е изработен през септември 1942 и след тестване е официално приет. Веднага е наредено масово производство с голям проиоритет. Но започването на масовото производство било забавено, защото е имало твърде малко специални части, които са били изисквани за производството на танка. Тази машина искала твърде много специални части, затова скоро производството и се разширило не само в MAN, но и в Daimler-Benz, а през 1943 дори и в МNH и Henschel & Sohn.

Като цяло числото на продукцията трябвало да е 250 танка на месец от MAN, което било увеличено до 600 през януари 1943, но въпреки всичките усилия това число никога не било достигнато поради нарастващия брой съюзнически бомбандировки над танковите заводи. През 1943 продукцията варирала от по 143 танка на месец, през 1944 - 315 на месец, с най-много 380 през юли. В крайна сметка до края на март 1945 са построени над 6000 танка. Най-много танкове в наличност е имало на 1 септември 1944 - 2304, но същия месец за изчислени и най-много загуби - 692 танка.

"Panther" е трябвало да замени Panzer III в германските дивизии. В средата на 1943 вече всички Panzer III били заменени с новите "Panther". Танковете оперирали заедно със старите Panzer IV.

За първи път танкът е видян в бойни действия край Курск, на 5 юли 1943, ранните модели имали много технически проблеми с окачването, двигателят лесно прегрявал. При Курск повечето от машините били извадени от строя поради технически проблеми. Ханс Гудериан бил против това твърде ранно използване на "Panther". Той по-късно отбелязва за ранните модели: "Те изгаряха лесно, горивната система не беше защитена и екипажите бяха обречени, докато на нас ни липстваха заместители." Отбелязва също и добрата предна броня и оръдие - малко от танковете били унищожени в бой, повечето от тях могли да се поправят. При Курск "Panther" унищожава 263 съветски танка.

След Курск танковете са поправени и бързо се въвежда новия модел ausf.D, при който са елиминирани всички технически неизправности и танкът става наистина машина-чудо. През 1944 все повече от машините са изпращани на източния фронт. През юни 1944 "Panther" сформира половината танкова мощ на Вермахта. До края на войната той остава четвъртия най-произвеждан танк от Германия.

Най-известният командир на "Panther" е SS-Oberscharführer Ернст Баркман от втора SS панзер-дивизия "Das Reich".

Скоро започва изработването на дизайна на "Panther II", като целта е била танкът да има максимално еднакви части с тежкия "Tiger II", като това би улеснило производството и на двата танка. "Panther II" бил почти еднакъв със Panzer VI "Tiger" ausf.B, но до производството му така и не се стигнало. Единствено било изработено едно шаси.

На базата на шасито на Panzer V били изработени няколко машини, най-значимата от тях е самоходното противотанково оръдие Jagdpanther, въоръжено с 88mm L/71 оръдие.

Тежничеки данни:

Panzerkampfwagen V Ausf A

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL230 P30
Тегло
45,5 т.
Макс. скорост
46 км/ч
Дължина
6,87 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
3,42 м.
Радиостанция
FuG 5; FuG 2
Височина
2,99 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 42 L/70

2x MG34 7,92 mm
Броня
15 - 120 мм.

Panzerkampfwagen V Ausf D

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL230 P30
Тегло
43 т.
Макс. скорост
55 км/ч
Дължина
6,87 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
3,42 м.
Радиостанция
FuG 5; FuG 2
Височина
2,99 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 42 L/70

2x MG34 7,92 mm
Броня
15 - 120 мм.

Panzerkampfwagen V Ausf G

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL230 P30
Тегло
44,8 т.
Макс. скорост
46 км/ч
Дължина
6,87 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
3,42 м.
Радиостанция
FuG 5; FuG 2
Височина
2,99 м.
Въоръжение

1x 75 mm KwK 42 L/70

2x MG34 7,92 mm
Броня
15 - 120 мм.

 

Arxion © 2007 - 2011