Panzerkampfwagen VI

Ausf. B "Königstiger"

(1945 - 1945)

Panzerkampfwagen VI Ausf. B "Königstiger" комбинира тежката броня на "Tiger" I и наклонената броня на "Panther". Дизайнът следва същата концепция като при "Tiger", но се очаквало да бъде много по-добър. Шасито на танка е използвано за "Jagdtiger" самоходно противотанково оръдие. "Tiger" II или "Königstiger" тежал от 68.5 (портотипи) до 69.8 тона (серийно производство), защитен от 150 до 180мм предна броня и въоръжен с 88 mm KwK 43 L/71 оръдие.

Тежката броня и далекобойното оръдие давали предимство на "Königstiger" пред всички останали вражески танкове. Това се виждало най-ясно на Западния фронт, където американците и британците почти нямали тежки танкове, с които да му се противопоставят. В защитна позиция танкът бил труден за унищожаване. Но в нападение не бил толкова успешен и Хитлер бил разочарован от него като го видял за първи път в действие.

"Königstiger" показал много добре огневото си надмощие над съюзническите и съветските танкове - унищожавал без проблем танковете M4 Sherman, M26 Pershing и IS-2 от респективно от 2500, 1800 и 1200 метра. Танкът бил често фотографиран заради големия си размер и своята пропагандна стойност.

Два дизайна били предложени за "Königstiger" - един от Henshel и друг от Porsche, и двата използват дизайна на Krupp за купол. По-големи били различията в надстройката, окачването и скоростната кутия.

Версията на Henshel използвала наклонената предна броня от "Panther". Имал страничен двигател, а колелата му били същите като на "Tiger" I. Но за да опростят поправката, колелата се махали по-лесно от тези на "Tiger".

Версията на Porsche предполагала оръдие поместено по-назад, дизайнът на окачването бил същия като при "Jagdpanzer Elefant". Също така този портотип имал и хибриден двигател - един двигател, задвижващ, който използвал петрол и друг, за купола, който използвал електричество.

Henshel печели конкурса и всички "Königstiger" са произведени от фирмата. Два дизайна на куполите са използвани за танковете. Първият от тях без причина е наричан "куполът на Porsche" поради вярата, че дизайнът на купола е на Porsche. Но в реалност дизайнът е изцяло на Krupp и за двата прототипа. Този купол бил плосък отпред и постепенно се издължавал назад чрез специфичен наклон и завършвал с "кабина" за командира на танка. Този тип куполи били трудни за производство. Около 50 от ранните танкове са с този купол, след което идва така нареченият купол на "Hensch", който бил по-прост отпред - изцяло плосък, и постепенно заоблящ се назад, без "кабината" на купола на Krupp.

"Königstiger" е разработен сравнително късно през войната и достига до фронта в малки количества. Като всчики немски машини и той използвал петролен двигател. Но както повечето тежки танкове той използвал твърде слаб двигател и затова харчил много от и така малкото горивни запаси.

Тъй като Третият Райх бил вече на ръба, "Königstiger" бил изпращан директно от заводите на бойното поле, без да минава тестове и поради това машините имали много технически проблеми. Кормилото често се чупело под стреса породен от теглото на танка. В добавка не само, че двигателите често се разваляли и понякога дори се запалвали, а използвали и много гориво. Това се дължи на факта, че "Königstiger" използвал двигател с 700к.с., какъвто използвал и много по-малкия "Panther". Двигателят трябвало постоянно да е на пълна мощност за да може да се движи танкът. Директорът на Henschel&Son, Ервин Адлерс обяснява това: "Честите повреди на танковете се дължат на факта, че не бяха взети в предвид изводите от тестовете преди пускането на машината в масово производство". Започало производството на нов двигател - Maybach HL230, който трябвало да има сила от 1 000 к.с. Henschel предлага да го използва за бъдещите танкове, но войната вече е на този етап, когато всички нови проекти остават само на чертожните дъски. Други предложения имало и за оръдието - да се сложи ново 105 милиметрово, но и този проект бил застигнат от същата съдба.

"Königstiger", въпреки всичките си технически недостатъци, бил изключителна бойна машина. Можел да унищожи вражеските бронирани машини от такава далечина, от която те не могли да му направят нищо. Въпреки проблемите с двигателя машината била сравнително бърза, като се има предвид теглото и. Според немски источници той имал много малък натиск на земята, който би могъл да се сравнява с натиска на Panzer IV. Също, както и при "Tiger"I, окачването на танка му давало изключителна стабилност при стрелба. Повестта му като "ненадежден", "претоварен" и "твърде сложен" са базирани на следвоенните тестове на пленени от американците машини.

За първи път е използван в Нормандия, 18 юли 1944 със 503 Panzer батальон. ( schwere Panzerabteilung 503 ). Използван е първо на Източния фронт на 12 август 1944 с "schwere PzAbt 501" в боевета на моста край Баранов, река Вистула. В този бой един единствен руски Т-34-85 под командването на гвардейски лейтенант Ошкин от 53та гвардейска танкова бригада изважда от строя три "Königstiger", стреляйки отстрани по тях от засада. Танковете "Tiger"II са използвани при Арденската контраофанзива и при съветските офанзиви в Полша и Източна Прусия през януари 1945, в немската офензива в Унгария през 1945. Биел се е и край Берлин, на възвишенията Сейлоу, дори и в самия Берлин до самия край на Войната.

Екипираните с "Sherman" 4та/7ма драконова гвардейска част твърдят, че са първите унищожили "Königstiger" на 8 август 1944 във Франция.

Тежничеки данни:

Panzerkampfwagen VI Ausf B

Екипаж
5
Мотор
Maybach HL 230 P30
Тегло
69,8 т.
Макс. скорост
41,5 км/ч
Дължина
10,28 м.
Макс. ход
170 км
Ширина
3,75 м.
Радиостанция
FuG 5
Височина
3,09 м.
Въоръжение

1x 88 mm KwK 43 L/71

2x MG34 7,92 mm
Броня
40 - 180 мм.

 

Arxion © 2007 - 2011