Carro Armato M 15/42

(1943)

През 1943 година започнал да се произвежда нов среден италиански танк, който бил наследник на Carro Armato M 14/41 и получил названието Carro Armato M 15/42. От този тип танкове били произведени 82 броя преди Италия да капитулира през септември 1943 година.

Самият предшественик на Carro Armato M 15/42, Carro Armato M 14/41 представлявал подобрена версия на Carro Armato M 13/40. Подобренията засягали монтаж на по-мощен дизелов двигател и ефективни въздушни филтри, които се представили успешно в пустинни условия. Над 1100 броя Carro Armato M 14/41 били произведени. Единствената разлика с по-ранния модел М 13/40 била увеличената максимална скорост на 33 км/ч и увеличеното тегло - машината тежала вече 14,5 тона.

Повечето от тези машини действали в дивизията Anete (овен). Тази и други италиански дивизии се опитвали през септември 1943 да забранят на немците да окупират Рим. Някои пленени машини били използвани от Вермахта срещу съюзниците.

Танкът М 15/42 бил по-дълъг от М 14/41, също така за разлика от по-стария модел не разполагал с люк отстрани на шасито. Моторът също бил подобрен. Удебелена била и бронята. Тя била съставена от нитовани стоманени плочи с дебелина от 14 до 45 милиметра.

В предната част на шасито се помещавали шофьорът - вдясно и картечничарът - вляво. В купола било монтирано 47 милиметрово оръдие, като обръщането на купола се осъществявало чрез електромотор. До оръдието се намирала 8 милиметровата картечница Breda.

Боекомплектът на танка бил съставен от 111 47 милиметрови снаряда и 2640 патрона за картечниците.

Танкът Carro Armato M 15/42 бил стар за времето си, още от 1942 италианците се стремели да изработят първия си тежък танк. През 1943 бил завършен първият прототип на новия тежък танк Carro Armato P.40. Той бил най-съвършенният италиански танк. Цялостната концепция била взаимствана от Carro Armato M 15/42, с тази разлика, че новият танк разполагал с по-добра броня, която вече била наклонена по-ефективно. Танкът Carro Armato P.40 тежал около 26 тона, двигателят му бил с мощност 420 к. с., което му позволявало да развие максимална скорост от 40 км/ч. Оръдието било 75 милиметрово. Танкът обаче в крайна сметка не бил използван от италианската армия. Тъй като се произвеждал в заводите на Фиат в Северна Италия, неговото производство било продължено от германците за нуждите на Вермахта. Около 50 такива машини били построени за германската армия.

Технически данни:

Carro Armato M 15/42

Екипаж
4
Мотор

SPA
192 к. с.

Тегло
15,5 т.
Макс. скорост
40 км/ч
Дължина
4,92 м.
Макс. ход
200 км
Ширина
2,2 м.
Радиостанция
Височина
2,4 м.
Въоръжение
1x 40 мм
L/40
4x 8 мм Breda 38
Броня
14 - 45 мм.

 

Arxion © 2007 - 2011