M4 Sherman

(1941 - 1945)

Докато производството на танка М3 било в апогея си, върху проектната маса възниквал нов танк, чието главно оръжие било 75 мм оръдие. Развоят на този нов тип среден танк бил ускорен с приемането на шасито от неговия предшественик М3. Горната част на корпуса на танка била приспособена за новия, по-голям купол.

Първият прототип на танка излезнал от фабриката през септември 1941 година под названието среден танк тип Т6. При последвалите тестове машината постигнала много добри резултати. Горната част от корпуса на танка била излята от стомана, което освен по-добра защита, ускорявало и производството на танка.

Новият танк започнал да се произвежда под названието М4. Неговото главно оръжие било 75 мм оръдие, поместено в купола. До него се намирала една 7,62 мм картечница. Друга картечница била монтирана в предната част на корпуса, а една 12,7 мм картечница била монтирана на купола и била предназначена за противовъздушна отбрана.

Дебелината на бронята на танка М4 в основните версии била от 15 до 76 милиметра. По-късно танкът се доказал като превъзходно оръжие.

Произвеждан бил с хиляди бройки чак до 1945 година, като до тогава били произведени над
40 000 танка от този тип.

На базата на танка М4 били произведени няколко подобрени версии. Двигателят на танка бил променян с по-добър, главното оръдие било сменяно на няколко пъти, от началното 75 милиметрово към по-ефективно оръдие от същия клас, а развоят му завършил с монтирането на 105 мм оръдие.

На базата на танка били произведени множество универсални бойни машини като инженерни машини, самоходни противотанкови оръдия, самоходни огнемети, мостови носачи, ракетомети, самоходни артилерийски оръдия и други.

Постепенно танкът М4 станал за Западните съюзници това, което бил танкът Т-34 за съветската армия.

Британската армия купила множество танкове М4. Първите Шърмани в британска служба участвали в боевете при Ел Аламейн през 1942 година. До края на войната танкът Шърман бил най-многобройният танк в британските танкови войски. Именно британците дали названието на танка М4 - според генерала от американската гражданска война - Шърман.

И в Великобритания възникнали подобрени версии на танка, една от най-сполучливите била т. нар. Шърман Светулка (Sherman Firefly), който видял бял свят за първи път през 1944 година и бил въоръжен със 17 либрово оръдие (76,2 мм). Тези танкове за първи път участвали в бой след операция Оверлорд и били единствените британски танкове, които могли с известен шанс за успех да се изправят срещу немските Тигри и Пантери.

Главните модели на този известен танк били следните:
- М4 (Sherman I) - с двигател Wright Whirlwind (353 к. с.) или Continental R-975 (400 к. с.).
- М4А1 (Sherman II) - с лят корпус, вместо обичайният лят и заварен корпус на основния модел и с двигател Catepillar (450 к. с.).
- М4А2 (Sherman III) - със заваряван корпус, и два двигателя General Motors 6-71.
- M4A3 (Sherman IV) - с двигател Ford GAA III (500 к. с.) и малка промяна в окачването на пружините - от вертикални към водоровни.
- М4А4 (Sherman V) - с двигател Chrysler (425 к. с.)

Освен това в британска служба към названието на танка били прибавяни букви, за различаване на въоръжението му. Така основният модел с 76 мм оръдие бил наричан "А", модел "B" бил въоръжен с 105 мм гаубица, а модел "C" със 17 либрово противотанково оръдие.

В американската армия добавката "W" към името изначавала, че в танка има т. нар. мокри кутии за боеприпаси, които намалявали шанса за избухване на пожар.

С продължаващото производство на танка се подобрявала и неговата защита. Дебелината на бронята на М4А2 била от 13 до 105 мм, на М4А3 от 15 до 100 мм, на М4А4 от 20 до 85 мм.

Танкът М4 обаче не бил перфектната бойна машина. Често изоставал зад германските си противници по огнева мощ и дебелина на бронята. Самата конструкция на бронята на танка М4 била разочароваща. Затова в бойни условия войниците често слагали чували с пясък отпред и отстрани на танка, в стремеж да увеличат защитата му.

Силуетът на танка бил твърде висок, а и вътрешността му не предоставяла много конфорт за екипажа. Много проблеми били свързани също и с многото различни модели танкове М4. Често липствали резервни части, а моторите не могли да се разменят между различните модели. Затова логистичната подкрепа на този тип танкове била изключително проблематична.


Технически данни:

M4A1

Екипаж
7
Мотор

Continental R975 C1
400 к. с.

Тегло
30,3 т.
Макс. скорост
48 км/ч
Дължина
5,84 м.
Макс. ход
193 км
Ширина
2,62 м.
Въоръжение
1x 75 мм
М3 L/40
Височина
2,74 м.
3x .30-06 Browning M1919A4
1x .50 cal (12,7 мм) Browning M2HB
Броня
15 - 76 мм.

Sherman Firefly

Екипаж
4
Мотор

Chrysler Multibank
425 к. с.

Тегло
33 т.
Макс. скорост
40 км/ч
Дължина
5,89 м.
Макс. ход
193 км
Ширина
2,64 м.
Въоръжение
1x 76,2 мм
QQF 17 pdr.
Височина
2,7 м.
1x .30 cal (7,62 мм) Browning M1919
1x .50 cal (12,7 мм) Browning M2
Броня
20 - 89 мм.

 

Arxion © 2007 - 2011